גדנסק-דנציג-העיר החופשית

שלום חברים 1 במאי 2007

עבר כבר כמעט חודש מאז שנסעתי לגדנסק, אני מתכננת כבר זמן רב להכין מצגת עם התמונות שצילמתי שם. אך לא יצא. מאז שחזרנו מחופשת האביב עבדנו על הכנת האירוע לכבוד יום העצמאות של ישראל. שמאוד הצליח, ועברנו אותו בשלום, ומעבר לכך. בקיצור לא היה לי ראש לכתוב ולהכין את המצגת.
השנה בליטא יש יותר חופשות, כי הליטאים סוף סוף הבינו שאין להם כמעט חופשות, אז השבוע הם החזירו את החג של 1 במאי לאחר ששנים הם הפסיקו לחגוג את החג הזה, בגלל שבעיניהם זה היה חג רוסי.
וחוץ מזה השנה החליטו שבכל פעם שהחג נופל על אחד מימי סוף השבוע, מאריכים את סוף השבוע ביום אחד, כמו שעושים ברוסיה. כך יצא שסוף השבוע האחרון התארך ויש לנו חופשה של כמה ימים.
אז מצאתי את הזמן להכין מצגת מעניינת על גדנסק, אתמול ישבתי יום שלם על המצגת והיום סיימתי אותה. חשבתי שבסוף יהיה לי ראש מרובע בצורה של מסך מחשב, אבל האמת היא שאני מאוד אוהבת לעשות את זה. המצגת שאני שולחת לכם כוללת גם אינפורמציה על ההיסטוריה של גדנסק היא דנציג לשעבר. כאשר דיברתי עם אנשים בטלפון לפני הנסיעה שלי הבנתי שלא כולם מכירים את ההיסטוריה של העיר והאמת היא שגם לי היה זכור הסיפור של "סולדריות" של לך וולנסה, אבל לא ידעתי פרטים רבים על העיר ועל ההיסטוריה שלה. לפני הנסיעה התחלתי לקרוא והתברר לי שיש כאן סיפור מעניין על דנציג העיר שכבר נפוליון נתן לה מעמד מיוחד שנקרא "העיר החופשית" מעין עיר שהיא כמו אוטונומיה, ואחר-כך שוב קיבלה העיר את המעמד הזה בין שתי מלחמות העולם, והיא הייתה עיר שברובה מאוכלסת בגרמנים. כאשר קראתי על מעמדה של העיר לא יכולתי שלא לעשות הקבלה עם הרעיון שהוצע במפת החלוקה של 1947 של ירושלים הבינלאומית, ושמדי פעם יש מי שמציע את זה גם בימינו. לפי הדגם של גדנסק נראה שזה רעיון לא כל-כך טוב שלא פותר בעיות אלא רק מגביר אותן. למדתי הרבה על המתח של הלאומים הרבים בתוך פולין. זה מאוד עניין אותי. אני התגוררתי בגדנסק שמלון ששמו Wolne Miasto לא ידעתי מה הפרוש וכשהגעתי לפולין התברר לי שפרוש השם "העיר החופשית" ושוב נתקלתי במושג הזה. המסדרון הפולני הוא מושג נוסף שהתברר לי תוך כדי קריאה על גדנסק, והוא קשור לפלישת היטלר לפולין ודרישתו לקבל את גדנסק לידיו.
אתם תסלחו על כך שאני לא מפסיקה להיות מורה אפילו לרגע, וגם במצגת הזו אני מנסה ללמד אתכם על גדנסק. אתם יכולים להציץ בתמונות שצילמתי, ולקרוא על ההיסטוריה של העיר, או סתם להתרשם מן התמונות.
לא הוספתי מוסיקה למצגת, וגם יצרתי אותה כך שתוכלו לדפדף בקצב שלכם. מקווה שתהנו יחד איתי מן המראות של גדנסק. עיר מעניינת ומיוחדת, ואפשר לומר שגם יפה מאוד. הייתי בגדנסק 4 ימים בחופשת האביב שלנו. נסעתי בלילה באוטובוס, מווילנה לגדנסק, יש כאן קו סדיר בין שתי הערים הללו שיוצא יום יום לשני הכיוונים.
כשהגעתי לגדנסק התברר לי שהמלון שבחרתי דרך האינטרנט הוא מלון נוח מאוד וגם יפה, ובעיקר נמצא במקום אידאלי. בלב העיר העתיקה קרוב לכל אתרי התיירות. היה לי מאוד נוח להגיע ברגל לכל מקום ולא הייתי צריכה לקחת תחבורה ציבורית. מזג האוויר באותם ימים היה קצת קריר אך לא היה גשם למזלי, כך שיכולתי לטייל בכל המקומות. באחד הימים החלטתי שאני מעוניינת לראות גם את המקומות לחוף הים הבלטי שנמצאים מחוץ לגדנסק. חיפשתי נהג מונית שייקח אותי למקומות הללו במחיר סביר.
ביקשתי מן הפקידה במלון להתקשר לתחנת מוניות כדי לבדוק כמה תעלה לי נסיעה כזו. התשובה הייתה שהסכום יכול להיות 250 זלוטי ויותר (כמאה דולר) החלטתי לא להזמין מונית בצורה כזו, כי ידעתי שאפשר להשיג מונית בפחות מכך. יצאתי לתחנת מוניות, שוחחתי עם כמה נהגים עד שמצאתי אחד שמבין קצת אנגלית ובעיקר אחד שנראה לי חביב ושנחמד להסתובב איתו כמה שעות. אכן הצלחתי, הוא באמת היה חביב לקח אותי לסופוט ולגדיניה, שני מקומות ששוכנים לחוף הים הבלטי, מעניינים מאוד. כאשר שוחחתי איתו והוא שמע שאני יהודיה, הוא טען שהוא מכיר מבנה שהיה פעם בית כנסת, ובזמן השלטון הסובייטי היה בית-ספר למוסיקה, ביקשתי אותו להביא אותי למבנה הזה. המקום אכן נראה לבנייני בתי הכנסת במזרח אירופה. צילמתי את המבנה, אך לא נכנסתי לתוכו.
גם הוא מופיע בסופה של המצגת שלי. מאוד נהניתי לצאת כל יום ולהסתובב בעיר שלא מוכרת לי. הלכתי לי לאט לאט, צילמתי, התרשמתי ונהניתי מאוד. אני אומנם לא מבינה הרבה דברים בפולנית, אך כיוון שאמי הייתה פולניה גזעית, ובשנות החמישים חזרה לדבר בפולנית עם בת-הדודה שהגיעה מפולין, זכרתי די הרבה מלים, נהניתי לשמוע את הפולנית, ולהיזכר בשפת האם של אמי. במשך הימים הללו חשבתי עליה לא מעט, היא לא הייתה מאמינה שאני הסתובבתי בערים פולניות. כשאמי הייתה בחיים שוחחתי איתה לא פעם על האפשרות להגיע לפולין או לגאליציה המזרחית, האזור שבו היא נולדה היא תמיד אמרה שאין סיכוי להגיע לשם ואפילו לא כל-כך הבנתי אם זה בפולין , או באוקראינה, או ברוסיה. ומהארץ הכל נראה לנו אותו דבר, גוש אחד גדול של מדינות שאי אפשר להגיע אליהן ולא ממש יודעים מה קורה בתוכן. אז אמא שלי לא יודעת אבל אני הייתי בהרבה מקומות שפעם חשבנו שלא נוכל להגיע אליהם לעולם.
באחד הימים הלכתי לתומי לאיזשהו כיוון חדש והגעתי לשוק הפרחים. כיוון שהיו אלה ימים ראשונים של האביב ובסביבות חג הפסחא, כנראה שהם מכינים את סידורי הפרחים לאירועים מיוחדים וגם לקחת לבתי הקברות. בכל אופן מאוד התרשמתי מסידורי הפרחים. צילמתי וצילמתי וחזרתי לשם בפעם השנייה כדי לראות שוב את הסידורים, בפעם השנייה היה אפילו אור יותר טוב לצילומים. כמה מן הסידורים הללו שילבתי במצגת אבל אני אקדיש מצגת מיוחדת לסידורי הפרחים. אשלח בשבוע הבא.