סמינר "לימוד" בוילנה

"לימוד" פברואר 2007
Learn everything you can, anytime you can, From anyone you can

השנה התקיים זו השנה הרביעית כינוס או סמינר "לימוד" בווילנה.
כאלף איש משלוש המדינות הבלטיות, ועוד נספחים ממדינות שכנות, וכן אורחים רבים ונציגי הג'וינט ממדינות רבות, הגיעו לווילנה ללמוד על היהדות, להרגיש "יחד", להחליף ידע, לשמוע, להקשיב, להתאחד.
קהל כל כך רב כבר לא ניתן לשכן במלון אחד, האירועים התקיימו במלון ווילון, השוכן מחוץ לווילנה מרחק 10-15 נסיעה מן העיר, שבו התגוררו רוב המשתתפים. בנוסף לכך שוכנו משתתפים נוספים בשני מלונות נוספים בעיר והם הוסעו למלון עם אוטובוסים צמודים. כפי שמצופה בחודש פברואר, הטמפרטורות נעו בין 10- ל20- מעלות,מסביב למלון מעטה השלג הלבן לא השלה את אף אחד שחמים בחוץ. אך בפנים היה חם מכל הבחינות. המלון הוא בסטנדרט גבוה מאוד, יש בו אולמות גדולים, חדרי הרצאות קטנים וגדולים, חדרי אוכל גדולים.
איך מגיעים לסמינר לימוד. אם אתה קשור לקהילה היהודית, אתה מוזמן להירשם בזמן, לשלם כמה שדורשים כל שנה, ונכנסת לרשימה.
האירוע מסובסד על ידי הקהילות היהודיות באמריקה, על-ידי הג'וינט, ועוד גופים מגופים שונים. ארגון האירוע נמשך כמה חודשים. האירוע הזה תופס תאוצה משנה לשנה, רבים המעוניינים להירשם, ומגיעים באיחור מוצאים את עצמם בחוץ, מחוסר מקום.
משתתפים רבים וקבועים מגיעים גם מריגה ומטאלין. אני פגשתי אנשים רבים שהכרתי בשנה שעברה. ושפגשתי גם בביקורי בריגה בקהילה היהודית. אנשים מדברים נפגשים מבלים מחליפים מידע ובעיקר לומדים.
אז מה לומדים?

הסמינר נפתח ביום שישי אחר-הצהריים. לאחר סיום יום הלימודים והעבודה האנשים התחילו לזרום למלונות וקיבלו את החדרים. החל משעה 16.00 ועד שעה 18.40 התקיימו שתי סדרות של הרצאות. בערב התקיימה הפתיחה הרשמית של האירוע יחד עם ארוחת ערב המונית.
בין השעות 19.30-21.30 , הארוחה התקיימה בשני אולמות, והועברה על-ידי מצלמות ומסכים לשני האולמות וגם לקצות האולם שלא היו קרובות לבמה. באירוע הפתיחה הופיע האנסמבל "פייערלאך" שבו משתתפים גם תלמידים מבית-הספר שלנו, בגילאים שונים וגם אחת המורות. וכמובן היו נאומי פתיחה רבים וברכות.
לאחר אירוע הפתיחה וארוחת הערב התקיימו עוד 8 הרצאות וריקודים ושירה בציבור לבחירת המשתתפים.
יש לציין שהשגריר הישראלי שיושב בריגה, חן עברי, הגיע לכל סוף השבוע עם אשתו דליה ובנו. הם השתתפו באירועים, והשגריר נתן הרצאה ביום ראשון על מדיניות החוץ של ישראל. כמובן שגם הוא היה בין המברכים במוצאי השבת.
בשבת נערכו למעלה מ-40 הרצאות, מ9.00 בבוקר ועד17.00 אחר-הצהריים. וביום ראשון עד הצהריים עוד 26 הרצאאות. ההרצאות היו בתחומים רבים הסטוריה, יידיש, פסיכולוגיה, פילוסופיה, אומנות, דת, מסורת , אוכל ובישול, הומור ונושאים נוספים. כיוון שלא השתתפתי בכל ההרצאות, אני לא יכולה לדווח על כולן. אני מצרפת גם את התוכנית במסמך נוסף. בתוכנית מופיעים שמות המרצים ונושאי ההרצאות.
אנסה לסכם בקצרה מה שידוע לי: חלק מן המרצים היו מתוך הקהילות של ווילנה, ריגה וטאלין. חלק מן המרצים הגיעו מישראל, רובם דוברי רוסית. אורן אשכנזי מישראל מרקיד את הילדים כבר כמה שנים ריקודי עם. אורי זֵר שר איתם שירים ישראלים. בחורה צעירה בשם אינה קרוטוב גם היא מישראל העבירה סדנאות בתקשורת בינאישית.
גם אני נתתי הרצאה על מושגים שונים בחתונה יהודית וכיצד הם באים לידי ביטוי בקולנוע. כיוון שההרצאה שלי שובצה ביום ראשון לפני ארוחת-הצהריים, חששתי שלא יהיו הרבה נוכחים, אך הופתעתי כאשר הגיעו להרצאה, הרבה אנשים. בעיקר צעירים ביניהם נשים רבות בגילאי 20-30, וגם אחרים כמובן. הם גילו התעניינות רבה, ואף נשארו כחצי שעה לאחר סיום הזמן הרשמי של ההרצאה.

במוצאי שבת לפני ארוחת הערב נערכה הופעה של סטנדאפיסטית בשם קלרה נוביקובה. אני לא מכירה אותה, אבל אמרו לי שהיא מאוד מפורסמת, היא יהודיה. אני כמובן לא הבנתי הרבה, אבל נהניתי לראות אנשים צוחקים. אחר-כך אמרו לי כמה אנשים שהם לא כל-כך אוהבים את ההומור הזה. סביבי אנשים צחקו ונהנו. בארוחת-הערב נערך טקס הבדלה, כל הילדים עלו לבמה מקטנטנים ועד גדולים ושרו שירי הבדלה, זהו טקס מסורתי שהם עושים גם במחנות שלהם, והם יודעים את כל השירים, שרים ומרגישים ביחד ושייכים. הקהילה היהודית בווילנה היא קהילה מאוד פעילה, בבית הקהילה נערכים חוגים בכל יום. הילדים באים לבית הקהילה אחר-הצהריים ומרגישים שם בבית, יש שם מועדונים לילדים בגילאים שונים. לילדי בית-הספר הצעירים שלנו יש קלוב "אילן"
והבוגרים שלנו הם מדריכים בקלוב הזה. יש בקהילה מוסדות רבים שפועלים כל השנה. כל זה בא לידי ביטוי ב"לימוד" אנשים מכירים זה את זה, חלקם מבלים בערבים חברתיים משותפים או בחוגים שונים.
לפני כמה חודשים התחלתי להעביר השנה שיעורי עברית בקהילה, פעם בשבוע בכל יום שלישי אחר-הצהריים. זה התחיל משניים שלושה אנשים והיום יש לי קבוצה קבועה של למעלה מעשרה אנשים צעירים ומבוגרים, חלקם יודעים עברית די טוב, מלימודים קודמים, אך שכחו, אחרים רוצים פשוט לשמוע את העברית שלי, מה שמאוד מחמיא לי. העברית, שפת האם שלי, שפת היום-יום שלי הפכה ליקרת ערך בעיני האנשים שבאים לקבוצה שלי, מה יותר מחמיא מזה. לאחרונה התחלתי להביא לקבוצה הזו, שירים בעברית. אני בוחרת שירים בעלי משמעות, ומביאה את המילים ומסבירה את משמעותן.

אחזור שוב ללימוד. כיוון שנתתי הרצאה בלימוד, היה לי העונג לשבת במקום טוב, קרוב לבמה ולהכיר כמה אנשים מעניינים. ביניהם אדם בשם קלייב לוטון. הוא טוען שהוא האבא של "לימוד". כפי שהבנתי "לימוד" התחיל מלונדון ומתקיים שם שנים אחדות. הרעיון היה לכנס קהילות יהודיות וללמוד על יהדות, להחליף דעות, להתקרב זה לזה. הרעיון הזה מתפשט בעולם ויש כבר כמה מקומות בעולם שבהם מתקיים כנס "לימוד" קלייב לוטון ספר לי על לימוד שיתקיים או מתקיים בשנה זו בטורקיה, יש מגעים לקיימו בארגנטינה. והוא אמר שיש גם בישראל "לימוד גליל" וכוונה לקיים "לימוד" בנגב עם אוניברסיטת בן-גוריון.
כיוון שהוא דובר אנגלית, שמעתי שתי הרצאות שלו, שהיו מעניינות ביותר, הוא פשוט איש חכם, בנה יפה מאוד את ההרצאה שלו, ואמר דברים מעניינים שאין לי יכולת לתמצת אותם כאן.
בשנה שעברה השתתפתי באחת מן הפגישות שבהן לימדו שירים באידיש, מאוד נהניתי בסדנה זו וגם השנה רציתי להשתתף, אך משום מה לא הצלחתי להגיע לאף אחת מהן, תמיד זה התנגש עם דברים אחרים. השתתפתי בסדנת ניגונים. חבורת צעירים מריגה, שרים ומנגנים ניגונים חסידיים. היה מעניין וגם יפה לראות איך מטפחים תרבות יהודית של חומרים שלנו, ילידי הארץ, נראו תמיד גלותיים. כאן זה הגולה, אבל כאן מתקיימת תרבות שלא יודעת משהו אחר (וטוב שכך) ומשמרת את התרבות שפעם התקיימה במזרח אירופה, וגם חוקרת אותה. זה אמור גם לגבי האידיש. וזה יפה מאוד בעיניי. דרך אגב חבורת הצעירים הללו הגיעה להרצאה שלי, הם צפו בניגונים החסידיים בסרטים שהצגתי ונדלקו ממש.
בסוף ההרצאה קיבלתי מהם מתנה דיסק של שירים חסידיים בביצוע שלהם, שמחתי לקבל את המוסיקה הזו. כיוון שהיא מקורית ויפה ומסמלת את הקשר שלהם עם התרבות היהודית הישנה.

אלו היו כמה ימים של חוויה מאוד מאוד מעניינת. מלבד ההרצאות, היו תנאים טובים מאוד למפגשי לובי וקפה עם אנשים רבים ושונים.

להתראות
שלכם דודה
יהודית גרעין-כל
ווילנה, ליטא
מצגת סמינר לימוד.
הניחו את הסמן על הקישור, לחצו על הצד הימני בעכבר, בתיבה שנפתחה לחצו עם השמאלי על "פתח בחלון חדש", המתינו מספר שניות והמצגת תעלה. המצגת מלווה במוסיקה של קבוצה מריגה שעוסקת בהחיאת מוסיקה יהודית Forshpil, מהם קיבלתי את הדיסק המקורי שלהם, לאחר שהם נכחו בהרצאה שהעברתי בסמינר על חתונה יהודית בליווי קטעי סרטים.

תגובה 1:

  1. שלום חבר, שמי איזבלה איתן, ואני רופאה ואני בת 45. אנא קרא את עדות חיי האמיתית שלי, יש לי כוונה חיובית שהמידע הזה יעזור למישהו שקורא את המאמר הזה, תוך יומיים לשקם נישואים מקולקלים ולשקם את יחסי האהבה האבודים. אחרי שנים של מערכת יחסים עם איתן, הוא נפרד ממני, עשיתי כל מה שיכולתי כדי להחזיר אותו לאהוב אותי, אבל כל מה שעשיתי היה לשווא, כל כך רציתי אותו בגלל האהבה שיש לי אליו , שאלתי אותו עם הבטחתי לכל מה שהיה לי, אבל הוא סירב. הסברתי את הבעיה לעמית שלי בעבודה והיא הציעה לי לפנות לאשף אהבה שיוכל לעזור לי להחזיר לו את האהבה, אבל אני מסוג האנשים שמעולם לא חשבו שחלק מכשפי אהבה קיים או עובד, לא היה לי ברירה אבל כדי לנסות את זה, שלחתי מייל לערוץ הקסם והוא אמר לי שאין בעיה שהכל יהיה בסדר לפני שלושה ימים, שהאקס שלי יחזור לפני שלושה ימים, הוא זרק לחש אהבה לאוויר באופן מפתיע היום השני היה בסביבות השעה 3:00 לפנות בוקר. המאהב לשעבר התקשר אליי בפלאפון, כל כך הופתעתי שעניתי לשיחת הטלפון וכל מה שהוא אמר זה שהוא כל כך מצטער על כל מה שקרה שהוא רצה שאחזור אליו על כך שהוא אוהב אותי כל כך. כל כך שמחתי ולכן התחלנו לחיות באושר ביחד. בדרך זו אתה יכול ליצור איתו קשר אם אתה צריך עזרה כלשהי אתה יכול ליצור איתו קשר עם כתובת הדוא"ל הזו: dralaba3000@gmail.com או ליצור איתו קשר בוואטסאפ / viber עם המספר הזה: +1(425) 477-2744 ... :) . . :) .. :) .. :) .. :). . :)

    השבמחק