על הסרט "וילנאס גטאס"

שלום לכל החברים, 19/02/06

כבר זמן מה אני מתכננת להכין מצגת יפה על רחוב גדימינו הרחוב שבו אנחנו גרים והוא בעצם הטיילת של ווילנה. רחוב מודרני שעובר שיפוצים במשך השנים האחרונות רוב הרחוב כבר משופץ. כולל הבתים. אספתי את התמונות מתקופות שונות שצילמתי בו. אבל עוד לא הגעתי להכנת המצגת. החלטתי לכתוב בינתיים כמה מלים ולשלוח לכולכם. ואולי אצרף 2 תמונות בינתיים.

היינו עכשיו כמה ימים בחופשת סוף שבוע ארוכה. כי יום העצמאות הליטאי חל ביום חמישי, והוסיפו יום גשר ביום שישי, שאותו החזרנו ביום ראשון שעבר. בקיצור 4 ימים רצופים לא לימדנו . מחר חוזרים שוב לעבודה. יהיה לנו שבוע עמוס. וגם יגיעו אורחים. אלי מגיעה סופי קוצר, שהייתה מנהלת המרכז הישראלי בסן-פטרבורג והיא מגיעה ליריד הספרים הבינלאומי שמתקיים בסוף השבוע הקרוב בווילנה. היא נשלחה מטעם משרד החוץ עם פרוייקט התנ"ך בפעם הבאה אספר לכם על כך ביתר פירוט. היא תתגורר אצלי עם בתה ענבר, אז יהיה לי נחמד השבוע. מלבד זאת מגיעים אלינו אורחים מטעם פרוייקט חפציבה לביקור קצר בבית-הספר. אנחנו שמחים לארח כל אחד. בית-הספר שלנו מוכן לביקורים בכל שעה משעות היום
רציתי לספר לכם על סרט שמוקרן בימים אלו בווילנה. הסרט הוא על התיאטרון בגיטו ווילנה שהתקיים בתקופת השואה. הסרט צולם לפני שנתיים, אני שמעתי על הצילומים כשרק הגעתי לכאן, כי תלמידי בית-הספר שלנו השתתפו בחלק מן הצילומים והם סיפרו על כך. בימים האחרונים היו פרומואים בטלוויזיה על הסרט, זה כמובן סיקרן אותי. חברתי רגינה קיבלה הזמנה לפרימיירה והזמינה אותי. בדרך היא סיפרה לי שיהושע סובול יגיע לפרימיירה, כי הוא כתב את התסריט. זה הפתיע אותי, כי אמרו שהבמאי הוא ליטאי, השחקנים ליטאים ברובם, ויש גם שחקן או שניים גרמנים. כיוון שיש כאן מעט מאוד ישראלים, ראיתי שיהושע סובול יושב לבד בשורה הראשונה וניגשתי לדבר איתו כמה מילים. הוא היה נחמד מאוד. סיפר לי שהתסריט אכן נכתב על-ידו כי הבמאי פנה אליו וביקש לעבוד לפי המחזה שלו שהוצג בארץ ובמקומות רבים בעולם "גטו". לפני הסרט הופיעה הזמרת ששרה את השירים בסרט, זמרת מקומית מווילנה. היו כמובן נאומים קצרים של המשתתפים בעבודה על הסרט והוצגו גם השחקנים. הצגת בכורה אמיתית. גם סובול דיבר באנגלית והודה לבמאי. התקיימה גם פגישה עם סובול והבמאי בבית הקהילה היהודית ואליה הוזמנו אנשי הקהילה. הייתי גם בפגישה הזו. היה מעניין מאוד. אנשים שאלו אותו שאלות נוקבות. נכחו במקום גם כמה אנשים מבוגרים שהיו בגטו, ונכחו בחלק מן האירועים. היה לי חשוב מאוד להשתתף באירועים הללו.
הסרט הוא חזק מאוד, לא קל לצפייה. כמו שהמחזה בשעתו היה קשה. אך כל מה שקשור בשואה הוא קשה. הסרט עשוי טוב מאוד, מקצועי ורציני. שוחחתי כמה דקות גם עם הבמאי ושאלתי אותו אם הסרט יגיע לישראל. הוא אמר שהסרט מוצג במקביל גם בפסטיבל ברלין, וישתתפו בו גם מפיצים שונים והוא מקווה שהסרט יגיע גם לישראל. הסיפור הוא מאוד מעניין, וגם ייחודי ומשקף סיטואציות קשות מאוד שבהן היו נתונים היהודים בגטו וילנה. התלמידים שלנו שהשתתפו בסרט נראים בכמה סצנות בסרט בצורה די בולטת.

מאז שהגעתי לכאן, אני עוסקת בנושא השואה כמעט בכל יום. קוראת הרבה, מדברת עם אנשים, שואלת את עצמי שאלות וגם מחפשת תשובות באינטרנט ובכל ספר שמזדמן לידי, ויש כאלה כאן. לפני כמה ימים הגיע לבית הספר שלנו ליטאי לשעבר, שמתגורר בישראל ועליו נכתב סיפור של הצלת ילדים מן הגטו והברחתם ליערות, שמו יודל'ה בייליס, הוא סיפר לתלמידים שלנו את סיפורו.

חוץ מכל זה יש גם חיים אחרים. לפני כשבועיים הייתי בבלט ג'יזל. בקרוב אלך לכמה קונצרטים טובים. זה מה שאפשר לעשות בחורף. כי רוב הזמן קשה להסתובב סתם בחוץ. בימים אלו אנחנו נמצאים קרוב ל-0 מעלות. לא כל-כך קר. אבל עוד יהיו כאן ימים קרים לפני שיגיע האביב שלו אנו מחכים בכיליון עיניים.
אשמח לשמוע מכם. אני מחכה למכתבים ולסיפורים שלכם על מה שקורה בארץ.
להתראות מארצות הקור
דודה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה